פיצויים לתאונת דרכים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פיצויים לתאונת דרכים

פיצויים לתאונת דרכיםבתביעות המוגשות נגד חברות ביטוח בעקבות תאונות דרכים, נדרש בית המשפט לקבוע את גובה סכום הפיצויים. חישוב גובה הסכום מסתמך על נתונים שונים, הנקראים ראשי נזק.

בגדול ראשי הנזק במקרים של תאונות דרכים דומים מאוד לראשי הנזק שניתן לתבוע בגינם תשלום פיצויים לפי פקודת הנזיקין, אך ישנם הבדלים מסוימים הנוגעים בעיקר לגובה הפיצויים האפשרי בגין כל ראש נזק.

הגבלת הפיצוי עבור נפגעי תאונות דרכים נובעת מכך שמעגל הזכאים לפיצויים רחב ביותר: במקרה של תאונת דרכים קיימת אחריות מוחלטת, כלומר לא משנה איך התאונה התרחשה ומי היה אשם בתאונה. לכן הוחלט לצמצם את היקף הפיצויים. במאמר שלפניכם נסקור את הסוגים השונים של ראשי הנזק הנכנסים לתמונה במקרים של תאונות דרכים.

כאב וסבל

כאב וסבל הוא ראש נזק שאינו ממוני. הכוונה היא לכך שהפיצוי כנגד כאב וסבל לא מחושב בהסתמך על סכומי כסף שירדו לטמיון או על הכנסה עתידית פוטנציאלית שלא תתממש. כדי לחשב את גובה הפיצוי בגין כאב וסבל, בית המשפט צריך להתחשב בשלושה נתונים מרכזיים להלן:

  • אחוזי הנכות שנקבעו לנפגע – הסכום המקסימלי הקבוע בחוק עומד על כ-180000 שקלים. עבור כל אחוז נכות, יקבל הנפגע אחוז אחד מהסכום המקסימלי.
  • גיל הנפגע – החל מגיל שלושים, ככול שהנפגע מבוגר יותר, כך הפיצוי המגיע לו יהיה קטן יותר.
  • ימי אשפוז – ככול שהנפגע היה מאושפז במשך יותר ימים, כך גובה הפיצוי יהיה גבוה יותר.
  • אם לא נקבע שהנפגע סובל מנכות, בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי עבור כאב וסבל לפי שיקול דעתו בגובה של עד עשרה אחוז מסכום הפיצוי המקסימלי.
  • אם הנפגע נהרג בתאונה, יכולים בני משפחתו לתבוע פיצויים בשיעור של עד 25 אחוז מהסכום המרבי.

הפסדי שכר ואובדן כושר השתכרות

הפסדי שכר ואובדן כושר ההשתכרות מהווים את ראש הנזק המשמעותי ביותר בתאונות דרכים ברוב המקרים. כדי לחשב את הפיצוי עבור ראש נזק זה, מתחשב בית המשפט באחוזי הנכות הצמיתה, אחוזי הנכות הזמנית ובמשך תקופת אי הכושר. בית המשפט צריך למעשה לחשב את ההפסדים שנגרמו לנפגע בעקבות הפגיעה.

לצורך כך נהוג להכפיל את אחוזי הנכות בשכר של הנפגע. אם לצורך העניין הנפגע הרוויח בממוצע 10000 שקלים לחודש לפני התאונה ונפסקו לו 50% נכות, הסכום שלפיו יקבעו את סכום הפיצויים יהיה 5000 שקלים.

בשלב הבא מכפילים את הסכום שהתקבל במספר החודשים שנותרו לנפגע עד גיל הפרישה. אם לדוגמה מדובר באדם שנותרו לו עשר שנים עד גיל הפרישה, מכפילים את הסכום (5000 שקלים) ב-120 חודשים. בנוסף בית המשפט צריך להתייחס לפגיעה התפקודית ממנה סובל הנפגע.

כך לדוגמה פגיעה קשה ברגליים, יכולה לקטוע לחלוטין את הקריירה של שחקן כדורגל. לעומת זאת פגיעה זהה לא תפגע בצורה קשה ביכולת ההשתכרות של פקיד בנק לצורך העניין.

הוצאות רפואיות

נפגעי תאונות דרכים זכאים לקבל החזרים עבור כל הטיפולים הרפואיים שהם נדרשים לממן. הואיל וחלק ניכר מההוצאות הרפואיות כבר מכוסות במסגרת סל הבריאות והנפגעים לא נדרשים לשלם עבורן, הרי שעבור הוצאות אלה, הנפגעים לא זכאים לקבל פיצוי.

ישנם מקרים שבהם הנפגע יטען שהכיסוי והטיפולים שניתנים בסל הבריאות אינם הולמים ובמקרים אלו בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי עבור טיפולים פרטיים, גם אם ישנם טיפולים מקבילים בסל הבריאות.

בבואו לחשב את הפיצויים המגיעים לנפגע בגין ראש נזק זה, בית המשפט מתייחס לכל ההוצאות הרפואיות שהנפגע הוציא ולכל ההוצאות הרפואיות שהוא צפוי לעמוד בהן בעתיד, לרבות אשפוזים, עזרים רפואיים, טיפולי פיזיותרפיה, ניתוחים ועוד.

עזרת הזולת

אם מצבו הרפואי של הנפגע חמור עד כדי כך שהוא נזקק לסיוע בעבודות משק הבית או בפעולות היומיום השונות כמו לבוש או אכילה, הוא זכאי לקבל פיצוי בגין כך. יש לציין כי גם אם הסיוע ניתן על ידי בן משפחה שלא אמור לקבל שכר עבור עבודתו, עדיין ישנה אפשרות לתבוע פיצוי כספי, כל עוד מצבו הרפואי של הנפגע אכן מצדיק את קבלת העזרה.

התאמת דיור

אם בשל מצבו הרפואי לאחר התאונה נדרש הנפגע לבצע שינויים כאלה ואחרים בדירתו או לעבור להתגורר בדירה אחרת, יהיה באפשרותו לתבוע בשל כך פיצוי כספי. הכוונה היא למשל להרחבת המעברים לצורך מעבר של כיסא גלגלים, הנמכה של השקעים החשמליים והמפסקים ועוד.

ניידות

נפגעי תאונות דרכים זכאים לפיצויים בגין הוצאות נסיעה הקשורות לתאונה. הכוונה היא למשל לנסיעות בתחבורה ציבורית, התאמה של רכב נכה ועוד.

הוצאות משפט

מבחינה כספית ניהול ההליך המשפטי אינו עניין של מה בכך והסכומים שצריכים לשלם הנפגעים יכולים להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים. בין היתר מדובר בשכר הטרחה של עורך הדין, נסיעות לבית המשפט, צילומי מסמכים, אגרת משפט ועוד. לפיכך כאשר בית המשפט מחשב את סכום הפיצויים הסופי, עליו להתייחס כמובן גם להוצאות המשפטיות השונות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן